Tuesday, January 6, 2015

10 Khasiat Kurma yang Anda Mungkin Tak Tahu!

Kurma/Tamar adalah sejenis tumbuhan Palma yang berbuah atau dikenali sebagai Phonex dactylifera dalam bahasa saintifiknya. Ia boleh dimakan samada masak atau mentah. Selain rasanya yang manis dan tahan lama serta tidak perlu dimasak, kurma juga mempunyai khasiat yang banyak dan menjadi makanan utama Baginda Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam.



1. Buah Kurma dapat mencegah Penyakit Kronik Seperti Jantung & Kencing Manis 
  • Amalan memakan buah kurma setiap hari boleh mengurangkan risiko seseorang itu diserang penyakit kronik seperti jantung dan kencing manis kerana mengandungi zat galian seperti potasium, kalsium dan zat besi yang boleh menyihatkan sel darah merah.Berdasarkan kajian, Kaum Arab Badui yang makan buah kurma secara teratur, menunjukkan kadar pengidap penyakit kanser dan jantung yang sangat rendah.
2. Buah kurma mampu memanaskan badan dan merangsang kesihatan wanita hamil dan anak yang dikandung, memudahkan wanita bersalin dan memberi tenaga tambahan.

3. Kanak-kanak digalakkan memakan lebih banyak buah kurma kerana ia memberi khasiat dari segi proses pembesaran, sekaligus membentuk minda kanak-kanak yang sihat.
 

4. Membentuk Sifat Penyabar, Bersopan Santun Dan Cerdas Pemikiran

Maksud hadis Rasulullah s.a.w. : “Berilah makan buah kurma kepada isteri-isteri kamu yang hamil, kerana sekiranya wanita hamil itu memakan buah kurma, nescaya anak yang bakal dilahirkan itu, menjadi anak yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya.”




5. Buah Kurma kaya dengan serat yang dapat mencegah dari mendapat barah usus.

6. Paling pantas diproses dan diserap, sekaligus memberikan tenaga segera
  • Memandangkan kandungan gula ringkasnya (monosaccharide) yang sangat tinggi malah lebih tinggi dari pisang, kurma berupaya memberikan “tenaga segera” yang akan diserap oleh tubuh serta-merta. Berbeza dengan kebanyakan buah-buahan lain yang mengadungi sukrosa (disaccharide). Disaccharide seperti sukrosa harus dipecahkan dahulu oleh enzim sebelum bertukar menjadi monosaccharide lalu diserap tubuh sebagai tenaga. 


7. Kaya dengan serat dan potassium
  • Kurma dimakan tanpa perlu membuang kulitnya dan pada kulitnya itulah terkandung serat. Kurma adalah antara buah-buahan yang amat kaya dengan serat, serat larut mahupun tak larut. Kita sering menganggap buah-buahan seperti pisang itu mengandungi serat yang tinggi, tetapi tahukah anda, dalam 100g Kurma terdapat 8g serat sedangkan dalam 100g Pisang hanya terdapat 2.6g serat sahaja? Tinggi serat amat baik untuk sistem pelawasan.
  • Selain itu kurma kaya dengan Potassium dan beberapa zat galian yang lain. Potassium adalah elektrolit yang akan menyeimbangkan kembali kandungan air dalam tubuh badan apabila kita kehilangannya, terutama sepanjang tempoh berpuasa. Tidak perlu membeli 100 Plus sekiranya khuatir akan kekurangan elektrolit ketika berbuka, memadai dengan beberapa biji kurma dan air suam. Potassium juga membantu dalam pembinaan otot termasuk otot jantung dan mampu memelihara sistem saraf. 

8. Penguat memori
  • Ramai yang berfikiran hanya kismis yang baik untuk menguatkan daya ingatan, namun hakikatnya kurma juga tidak kurang hebatnya. Ianya amat sesuai untuk kanak-kanak yang sedang membesar.
9. Merawat insomnia/batuk
  • Jus kurma juga merupakan penawar mujarab dalam perubatan tradisional untuk mengatasi masalah insomnia. Bagi mereka yang mengalami masalah batuk jus kurma sesuai untuk diamalkan kerana kandungan gula dalam buah kurma bertindak menghilangkan gatal-gatal dalam kerongkong sekaligus menghentikan batuk.
10. Mencegah Serangan Stroke
  • Keunggulan lainnya, kurma mengandungi zat gizi penting bagi fungsi tubuh, terutama jantung dan pembuluh darah, yaitu kalium. Fungsi mineral ini membuat denyut jantung makin teratur, mengaktifkan kontraksi otot, serta membantu mengatur tekanan darah. Itulah sebabnya kurma menjadi istimewa. Apalagi, beberapa penelitian membuktikan, makanan tinggi kalium ini dapat menurunkan risiko serangan stroke.


Khasiat2 kurma memang terlalu banyak utk dilistkan. Sebab itu QASEH GOLD mengandungi KURMA sebagai salah satu kandungan UTAMA. Memang bagus utk sembuhkan pelbagai jenis penyakit, even mentioned dalam Al-Quran pun! Memang hebatnya KURMA ni.

So, untuk mudahkan pengambilan kurma, anda boleh makan QASEH GOLD setiap hari. Khasiat kurma sama menyerap dalam badan anda in fact lebih baik! Sebab selain kurma, QASEH juga mengandungi kandungan seperti MADU, DELIMA dan sebagainya.

Berminat? Cuma contact number di bawah ;)
100% SUCI, HALAL & BERSIH
Supplement yang sangat bagus utk kesihatan anda.

SMS/WA 0133986129
Email: zunitaramli@gmail.com
FB: Facebook.com/qasehgoldzunita
IG: @qasehgoldzunita

No comments:

Post a Comment